Tuesday, February 12, 2013

Mahasiswa dipukul samseng di Pekan dan asbabnya

Salah seorang aktivis mahasiswa telah dipukul ketika berkempen untuk melawan Najib Razak di kawasan Parlimen Pekan (P84). Pengerusi Gerakan Mahasiswa PRU13 (GM13), Syis Abdul Kadir mengesahkan bahawa individu tersebut adalah aktivis daripada Aksi Mahasiswa Peduli (AKSI) dari Universiti Selangor.



Mereka mendakwa bahawa telah dipukul oleh sekumpulan samseng ketika sedang berkempen. Baru-baru ini, GM13 membuat keputusan untuk menghantar calon mahasiswa sebagai tanda protes kepada kepimpinan Najib Razak dalam Pilihan raya ke 13 nanti.

Mereka mendakwa bahawa dipukul oleh sekumpulan samseng yang cuba menghalang kempen mereka menolak Najib Razak. Besar kemungkinan samseng tersebut diupah oleh United Malays National Organization, dan jika bukan dari kalangan UMNO sekalipun, kejadian ini jelas menunjukkan bahawa Presiden UMNO, Najib Razak gagal mempertahankan kejadikan buruk berlaku di tempatnya.

Dalam menilai perkara ini, aku melihat bahawa wajar bagi kita menilai beberapa perkara dan asbab perkara ini terjadi. Besar kemungkinan mahasiswa ada melakukan provokasi atau perkara yang membuatkan "samseng" tersebut berasa terancam.

Sejarah jelas membuktikan bagaimana peredaran politik anak muda dan mahasiswa khususnya, bersikap "nakal" ketika berdemo dan berkempen. Jika pembaca rajin membaca tulisan-tulisan mahasiswa, dapat lihat bagaimana Ibrahim Ali, Hishamuddin Rais dan beberapa aktivis lain begitu "nakal" apabila berdepan dengan pihak penguasa. 

Ibrahim Ali yang juga Pemimpin Kesatuan Siswa-Siswi ITM juga pernah menggempur pihak FRU ketika ingin mengerahkan memorandum ke Parlimen bersama mahasiswa ITM ketika berjalan kaki di Lebuh raya Persekutuan.

Justeru, ada kemungkinan catatan sejarah ini boleh dijadikan sandaran dalam menilai perkara ini. Namun, ia masih belum jelas sehingga ia dijelaskan sendiri oleh kedua-dua belah pihak. Dalam hal ini, mahasiswa dinasihat supaya mengamalkan politik yang bijak dan mengelakkan diri daripada terjerumus dengan politik sentimen.

Memang benar sekiranya mahu mengapikan, membangkitkan dan menyebarkan kefahaman tentang sesuatu isu, kebiasaannya ia disusuli dengan tragedi supaya rakyat sekalian sedar. Namun, sebagai mahasiswa kita mampu berfikir dan banyak lagi metod yang boleh digunakan.

Kata orang , "Kalau tiada angin, masakan pokok boleh bergoyang?"

KHAIRUL NAIM RAFIDI,
PORT SWETTENHAM, SELANGOR,
12 FEBRUARI 2013


No comments:

Post a Comment