Tuesday, August 13, 2013

Surau di Johore jadi tokong?

Tempoh hari kecoh apabila tersebar video di laman sosial bahawa sebuah surau yang terletak di Sutera Resort, Johore dijadikan tempat meditasi dan sembahyang sekumpulan rombongan pertubuhan agama Buddha dari Singapura.

cina-buddha

Insiden ini berlaku apabila rombongan itu diberi kebenaran untuk menggunakan surau resort apabila dewan penuh untuk dijadikan tempat mereka sembahyang. Menurut pemilik resort, Syed Ahmad Alkaff, mereka sering menerima kunjungan pertubuhan agama.

Memandangkan hari itu dewan penuh, mereka memberikan kebenaran rombongan itu untuk menggunakan surau. Tetapi untuk tujuan meditasi sahaja.

Pemilik kemudian mendakwa bahawa rombongan itu secara sorok-sorok membawa alatan masuk dan ini menimbulkan ketegangan apabila ramai membuat aduan. Pemilik akhirnya mengarahkan segala alat dikeluarkan dan upacara dihentikan.

Saya melihat perkara ini sebagai suatu tindakan yang tak sepatutnya berlaku. Dalam isu ini, kemungkinan pendidikan adalah pokok utama untuk kita faham.

Di Kanada, negara itu telah terbentuk ratusan tahun dan asasnya negara ini diduduki oleh masyarakat Eropah yang budayanya hampir sama. Tetapi, kerana berlainan bahasa ; sekumpulan berbahasa inggeris dan sekumpulan berbahasa Perancis. Mereka sering bergaduh.

Di Malaysia, kita punya jamak budaya, agama, bahasa dan warna kulit yang mempunya latar sejarah berbeza. Maka, perkara yang agak sensitif itu pula pasti banyak dan memperlihatkan kepada latar sejarah serta garis masa penduduk di sini. Agak sukar bagi kita "merevolusikan" pemikiran seluruhnya.

Kewujudan pelbagai agama, bangsa, warna kulit dan segala bentuk rupa adalah amanah daripada Tuhan.

Saya melihat dalam hal ini tidaklah menjadi tugas kita menyalahkan sesiapa, tetapi sudah sampai masa kita menggunakan kebijaksaan dan aqal fikiran bagi menyelesaikan dan mengecilkan ruang-ruang lingkup ini demi meraikan sebuah masyarakat yang bersatu - padu.

Pokoknya adalah ; respect each other.

InsyaALLAH masalah akan berkurangan.


KHAIRUL NAIM RAFIDI
13 OGOS 2013




No comments:

Post a Comment