Saturday, July 27, 2013

SEJARAH ILMU PANGGIL PONTIANAK DAN R.O WINSTEDT

Nak berkongsi satu cerita.

Cerita buat semua yang rajin baca blog ini pasal aku pun jarang update. Dalam minggu ni aku banyak buat sedikit kajian tentang sejarah-sejarah lama. Mungkin kalau ada masa aku akan cuba kongsikan apa yang sudah aku baca.

Jadi, kita mula dengan perkongsian ringan. Pasal Ilmu Panggil Pontianak.

Kau orang pernah dengar tak nama Richard Olaf Winstedt? Kalau maseh ingat dalam buku sejarah dia sebut sebagai R.O Winstedt. Dia adalah seorang orientalis Inggeris dan Pegawai British yang ditugaskan di Malaya ketika zaman penjajah.

Winstedt begitu mahir dan sensitif terhadap bahasa, budaya dan adat orang-orang Melayu. Dia begitu mahir sehingga dapat memahami Sejarah Melayu serta menghasilkan banyak buku-buku yang menerangkan tentang Malaya ketika zaman ini.



Ketika diarah bertugas ke Negeri-Negeris Melayu Bersekutu (FMS), Winstedt mempunyai satu tabiat buruk. Dia tidak bekerja sebaliknya menyelongkar Istana Melayu dan menelaah manuskrip dan kitab-kitab lama.

Dalam tahun 1909, dia telah menulis satu unpublished journal by Asiatic Society berkenaan dengan ILMU MEMANGGIL PONTIANAK.

Dikatakan ilmu itu datang dari catatan Dato' Amarabangsa Wijaya dari Temenggor yang begitu hebat ketika zaman itu





Ini nak panggil, nak suruh balik taktau la pulak. Kah Kah Kah!

No comments:

Post a Comment