Friday, July 12, 2013

BEBALNYA SI AKADEMIA

Acapkali kita dengar bahawa kebodohan universiti hari ini segalanya berpunca dari United Malays National Organisation (UMNO). Mungkin alasan ini digunakan disebabkan beberapa faktor seperti kekangan perundangan  dan acuan yang dipaksakan ke atas kampus.

Namun, saya tertarik dengan kenyataan Dr. Maszlee berkenaan dengan isu ini apabila beliau mengemukakan dua faktor yang menjurus kepada pembebalan di kampus :

(a) budaya takut (culture of fear)
(b) budaya patron (culture of patronage)

Pertama sekali, kita tahu isu berbangkit apabila mengulas tentang faktor pertama adalah undang-undang seperti AUKU, Akta 174 dan Akta 555 sendiri yang mengekang aktiviti mahasiswa dan staf universiti. Justeru, budaya takut begitu menular sehingga takut menegur bagi yang batil seterusnya fungsi universiti dan mahasiswa sendiri sebagai tonggak dan asas kepada budaya demokrasi gagal.

Keduanya, budaya patron apabila kita terlalu ikut kepada 'tuan-tuan politik'. Hari ini naib canselor dipilih oleh orang politik. Ini jelas tercatat dalam undang-undang seperti AUKU sendiri apabila Pak Menteri diberi kuasa untuk memilih siapa yang mereka suka. Maka, sudah pastilah pemilihan akan terpalit kepada mereka yang dapat mengekalkan status quo kepada universiti tersebut dan selaras dengan kehendak pemerintah

Sebagai contoh, baru-baru ini ada seorang naib canselor universiti membuat deklarasi bahawa universiti yang dipimpinnya adalah penyokong UMNO/BN. Apa jenis ahli akademik begini?

Berdasar hujah di atas, kita tahu faktor luaran dan dalaman menjadi penekan dan katalis kepada budaya universiti yang mandom pada hari ini.

Namun begitu, Dr. Aziz Bari juga punyai pandang sendiri bila mana beliau mengatakan bahawa UMNO dan pemerintah tidak boleh disalahkan sepenuhnya. Ini jelas apabila ahli akademik sendiri yang malas. Kita sedia maklum pada hari ini terdapat ahli akademik yang gelarannya panjang berjela-jela sehingga tidak muat kertas, tetapi hanya 'recycle' note dan paling mengejutkan tidak pernah menghasilkan sebarang buku akademik. Jika ada sekalipun buku ala motivasi yang bertujuan mengampu


No comments:

Post a Comment