Sunday, July 8, 2012

Kembara Fitnah Kuantan


(Ditulis pada 7 Julai 2012, Jam 7.09 malam dalam perjalanan menuju ke Klang Sentral di dalam Sani Ekspress)

                Rasa sejuk menyelubungi tika hujan turun deras dalam perjalanan di lebuh raya Karak Rasa sedih masih berbaki walau sudah separuh perjalanan aku lalui. Terima Kaseh buat ‘Ain Karina, Syafiah Jaafar dan Intan Adlina karena sudi menunggu di platform enam Terminal Makmur , Kuantan, Pahang sehingga bas dua tingkat ini bergerak.


                Sesungguhnya perjalanan kisah seminggu ini sesuatu yang amat perit untuk dicoretkan Namun begitu, agak rugi kiranya dibiarkan sahaja ia menjadi basi tanpa sebarang catatan yang bakal menjadi pedoman buat sahabat dan generasi mendatang. Pernah aku dengar cebisan kata daripada Hishamuddin Rais bekas pemimpin Mahasiswa 70an dan sekarang penulis dan aktivis sosial bahawa ‘kalau bukan kita yang menulis sejarah, siapa lagi yang akan menulis sejarah?”

                Ketika keluar dari ruang bilik B304 kira – kira jam 4.00 Petang tadi, aku sekali lagi memandang ke bawah melihat kepada gantungan-gantungan poster calon – calon Jawatankuasa Perwakilan Kolej yang terpilih untuk bertanding setelah melalui temuduga yang dijalankan selama tiga hari Hati merasa bangga, sayu malah sedih melihatkan kepada komitmen yang ditunjukkan disamping ria-riak wajah yang nan suci serta belum dicemari oleh kebobrokan aparat penguasa


                Ya, memang itu yang mereka mahu. Memperbodoh anak – anak kampus serta menguasainya melalui hagemoni sedia ada disamping sentimen-sentimen yang sudah lama keterbelakang. Aku keluar dan berjumpa beberapa junior TESL dan Law bertanyakan beberapa perkara yang berlaku di dalam kampus dan diluar kampus Nah! Mereka seolah faham arti sebuah perjuangan dan kebenaran tanpa perlu aku menjelaskan panjang lebar. Bagi mereka, kebobrokan ini harus dilawan!

                Kenangan beberapa hari ini bakal ku catat dalam masa beberapa hari lagi Semoga menjadi cerita manis dan pahit. Terima kaseh buat sahabat JPK terutamanya yang berada di sini ; Wan Zulhelmi, ‘Alimi Fahmi, Alif Tarmizi, Nurul, Syafiah, ‘Ain Karina, Intan Adlina dan Azyan Syazwani. Semoga pengalaman ini dapat kalian jadikan pengajaran demi mencipta lembaran baru demi mengenal arti kepayahan sebuah kehidupan. Tekanan ini tidak akan terhenti. Sepert I yang aku katakana, tanpa sadar kalian yang bukan aktivis sudah pun menjadi aktivis Selamat Tinggal Kuantan! Terima Kaseh lagi sekali karena memberi pengalaman ini yang tidak mampu untuk dijual beli.

KHAIRUL NAIM RAFIDI






No comments:

Post a Comment